fbpx

DIT IS WAAROM EEN WERKEN-BIJ WEBSITE IN DEZE ARBEIDSMARKT ONMISBAAR IS

De hedendaagse arbeidsmarkt is competitiever dan ooit tevoren, en bedrijven staan voor de uitdaging om toptalent aan te trekken en te behouden. Het traditionele wervingsproces alleen is niet langer voldoende om potentiële kandidaten aan te trekken die perfect passen bij jouw bedrijfscultuur en visie. Er is meer nodig om kandidaten te enthousiasmeren en binnen te halen. En dat is waar werken-bij websites hun intrede doen.

In deze blog belichten we 5 redenen waarom een werken-bij website in deze tijd onmisbaar is!

1. Jezelf onderscheiden

Het ontbreken van een werken-bij website kan ervoor zorgen dat jouw organisatie onopgemerkt blijft tussen het lawaai van andere werkgevers. Potentiële kandidaten hebben vaak specifieke verwachtingen over hun werkplek en carrièrekansen, en als deze niet duidelijk worden gecommuniceerd, raken ze al snel afgeleid door andere bedrijven die dat wel doen. Zo raak je dus toptalenten kwijt die ergens anders gaan kijken.

2. Doelgroep

Neem even de tijd om je corporate website te bekijken. Waarschijnlijk is deze volledig gericht op jouw product of dienst en de doelgroep die daarbij past. Met mooie foto’s, video’s van de producten, nieuwsartikelen en referenties, probeert de website jouw product of dienst te verkopen. Maar bekijk dit eens vanuit het perspectief van een sollicitant: is dit echt interessant? Geeft het een goed beeld van hoe het is om bij jou te werken? Waarschijnlijk niet. Hoewel het tonen van wat je doet belangrijk is, is er voor sollicitanten veel meer andere informatie nodig om enthousiast te worden over werken bij jouw bedrijf.

Jouw corporate website heeft een andere doelstelling dan een werken-bij website. Met de corporate website wil je graag business genereren, maar met een werken-bij website wil je werknemers werven. Dit is vaak een andere doelgroep, vraagt om andere informatie en ook om een andere manier van communiceren en tone of voice. En dit is precies wat je kunt bereiken met een werken-bij website.

“Potentiële kandidaten hebben vaak specifieke verwachtingen over hun werkplek en carrièrekansen, en als deze niet duidelijk worden gecommuniceerd, raken ze al snel afgeleid door andere bedrijven die dat wel doen. Zo raak je dus toptalenten kwijt die ergens anders gaan kijken.”

3. Bedrijfscultuur

Met een werken-bij website kun je potentiele sollicitanten echt onderdompelen in de bedrijfscultuur van jouw organisatie. Deze website is specifiek gericht op het werken bij jouw bedrijf, waardoor je talloze mogelijkheden hebt om deze cultuur over te brengen. Door het delen van verhalen, foto’s en video’s van huidige werknemers, kun je een authentiek beeld geven van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Dit stelt potentiële kandidaten in staat om een connectie te voelen en zich te identificeren met de werkomgeving.

Wist je bijvoorbeeld dat een goede werksfeer op de tweede plaats staat in de top 5 drivers voor het kiezen van een nieuwe werkgever (Randstad). Het is dus niet voldoende om alleen maar ‘goede werksfeer’ op te nemen in een vacaturetekst als bulletpoint onder ‘wat bieden we jou’. Een goede werksfeer moet worden getoond en verteld door de mensen die er dagelijks werken. En dat is precies wat een werken-bij website mogelijk maakt. Door de levendige weergave van het werkleven binnen jouw organisatie, kun je laten zien waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken.

4. Betrouwbaarheid

Een professioneel ontworpen werken-bij website draagt bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Het laat zien dat je serieus bent over het aantrekken van talent en dat je een gestructureerd sollicitatieproces hebt. Door het verstrekken van gedetailleerde informatie over de functies, arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden, geef je kandidaten het vertrouwen dat ze nodig hebben om de volgende stap te zetten.

5. Vindbaarheid

Last but not least! Een goed geoptimaliseerde werken-bij website vergroot je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, waardoor je beter zichtbaar bent voor potentiële kandidaten. Jouw werken-bij website is namelijk helemaal gefocust op dit onderwerp, waardoor vacatures makkelijker te indexeren zijn door zoekmachines en dus meer zichtbaarheid krijgen.

Een werken-bij website is al met al een essentieel onderdeel van je employer branding-strategie. Het biedt een platform om je bedrijfscultuur en waarden te presenteren, geloofwaardigheid op te bouwen, de candidate experience te verbeteren, je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten, en de juiste kandidaten aan te trekken. Het investeren in een professionele en aantrekkelijke werken-bij website is een investering in het succes van je employer brand en helpt je om de concurrentie op de arbeidsmarkt een stap voor te blijven. We helpen je hier graag bij! Vraag een gratis demo aan en we vertellen je er alles over.

Over de auteur

Ik ben Sophie Post, de trotse founder van ZIVA. Een aantal jaar geleden stond ik aan de start van mijn carrière, gewapend met een diploma in de Arbeids- en Organisatiepsychologie. Na mijn studie koos ik echter voor een andere weg en rolde ik het marketingvak in – Recruitment Marketing om specifiek te zijn. Een mooie combinatie van twee werelden waar ik blij van word. Het menselijke van recruitment en het creatieve van marketing.

Zullen we ook linken via LinkedIn?

LEES VERDER

VRAAG EEN DEMO AAN

Neem contact op met ZIVA employer branding

Stel je vraag